Veenendaal - Net als veel andere zorginstellingen, moest ook zorgboerderij de Eekhoeve een paar weken geleden de deuren sluiten voor de senioren die daar wekelijks komen voor hun dagbesteding. Een teleurstelling voor de deelnemers en een enorme uitdaging voor de medewerkers. Zij gingen razendsnel op zoek naar alternatieve vormen om contact te houden met ‘hun’ senioren.

‘We zijn heel trots op onze deelnemers en hun mantelzorgers! Ze houden zich gezien de omstandigheden goed staande. Bewonderenswaardig’, vindt Esther Marjolein Starke, zorgcoördinator van de Eekhoeve. ‘Maar we missen hun aanwezigheid en gezelligheid enorm!’ Het was voor het team een hele klus om zo snel mogelijk een nieuwe manier van zorgverlenen op te rit te krijgen, maar het is gelukt! Nu de senioren niet naar de Eekhoeve kunnen komen, gaan de medewerkers naar de senioren toe. Velen maken regelmatig een wandeling met de zorgmedewerker. De deelnemers ontvangen elke week een attentie. Soms per post, soms komt er iemand met een bos bloemen of een boerencake aan de deur. Esther Marjolein. ‘De gevolgen van de maatregelen richten onnoemelijke schade aan. Voor veel senioren betekent een vaste structuur veiligheid en rust. Dat het ritme wegvalt, geeft onrust en eenzaamheid. Wij maken ons daar wel zorgen over…’

Bouillonmomentje

Op de Eekhoeve wordt op verschillende manieren structuur geboden. Voordat de crisis uitbrak, was een van de vaste onderdelen de kop bouillon waarvan deelnemers en medewerkers elke dag om 11.00 uur genoten. Met daarbij een kaasstengel. Een deel van de groep maakte voor die tijd een wandelingetje. Anderen werkten in de tuin of voerden een groepsgesprek. Esther Marjolein: ‘Dat eenvoudige bouillonmomentje van 11.00 uur heeft iets heel moois. We zitten dan rustig bij elkaar aan tafel. Zo’n kop bouillon met een kaasstengel is dan heerlijk. Een warm en zorgzaam ritueeltje.’
Maar ook die bouillonmomentjes zijn er niet meer. Sneu voor de senioren, vonden ook de Veense Jumbo-ondernemers. Zij komen met een gebaar: bouillon en kaasstengels voor alle deelnemers. En daarbij krijgen ze een mokje met een nostalgische, typisch Veense afbeelding. De Eekhoeve is er blij mee. ‘We maken er mooie pakketjes van. Jumbo schenkt hiermee niet alleen iets om de buik mee te vullen, maar ook een hartverwarmer’, aldus Esther Marjolein. ‘Mede namens de deelnemers: bedankt!’