In het kort
Wanneer?
Waar?
De Open Hof
Ronde Erf 86Bij de Mariavespers denken we al snel aan componist Claudio Monteverdi en zijn monumentale ‘Vespro della Beata Vergine’. Maar ook minder bekende componisten waagden zich aan vespermuziek gewijd aan Maria. Vespers zijn vieringen die aan het begin van de avond worden gehouden en waarin altijd de Lofzang van Maria wordt gezongen, naast enkele wisselende psalmen, afhankelijk van de gelegenheid en het kerkelijk jaar.
Het Veenendaals Kamerkoor brengt een wat minder bekende componist voor het voetlicht, Alessandro Scarlatti. Hij werkte als componist van opera’s en oratoria, maar schreef ook kerkelijke muziek. Zo verschenen van hem bundels met muziek om te gebruiken tijdens de vespers. Zijn muziek werd verspreid door heel Europa en is in de bibliotheken van o.a. Rome, Berlijn, München en Wenen terug te vinden. In 2004 stelde de Duitse musicoloog Jörg Jacobi een complete Mariavespers samen, voor vijfstemmig koor, solisten en basso continuo. Deze veelzijdige cyclus bestaat uit 7 contrastrijke delen. Zo schreef Scarlatti delen in de ‘stilo antico’ die doen denken aan de muziek van Palestrina. Maar ook delen naar de in die tijd geldende laatste mode, de ‘stilo moderno’, waarin koor en solisten elkaar afwisselen, vol variatie in tempi waarin virtuoos en expressief wordt gezongen. Met name het grootse Magnificat is hiervan een sprekend voorbeeld.
Het Veenendaals Kamerkoor gaat op zaterdag 22 november a.s. graag de uitdaging aan om deze prachtige Mariavespers uit te voeren en zal hiervoor samenwerken met vijf solisten die thuis zijn in de genoemde stijl: Noëlle Drost en Ingrid Nugteren (sopraan), Franske van der Wiel (alt), Guido Groenland (tenor) en Joep van Geffen (bas). Daarnaast zal de Utrecht Company of Music met verschillende instrumenten bezet worden om een mooi palet aan kleurmogelijkheden te verkrijgen. Het geheel staat onder leiding van Herman Mussche. Tussen de verschillende delen klinken passende koorwerken van G.P. Palestrina, R. Dering en J.P. Sweelinck.